30 juli 2011

Challenge 2/30 How did you learn to put on makeup?

Hur lärde du dig att sminka dig?

Den första inlärningsfasen
Jag har nästan alltid varit väldigt fascinerad av hur andra människor ser ut och hur de sminkar sig, till en viss grad även hur de klär sig och hur de har håret, men inte alls lika mycket som jag kan titta på (oftast) kvinnors sminkade ansikten. När jag var liten tittade jag i tidningar och försökte få till samma effekt, ibland följde jag såna där steg-för-steg-beskrivningar som fanns i t ex Frida och Veckorevyn men jag insåg ganska snabbt att de var oerhört förenklade och gav mig inte särskilt mycket. Jag fattade att det fanns mer att veta så jag fick mixtra själv.

Tonåren
Under tonåren handlade det om två saker i fråga om smink: att se så bra ut som möjligt och att följa sin subkultur. Jag ville gärna vara sminka mig ordentligt i gymnasiet, jag var nån sorts svartrockare/syntare och kanske lite goth vissa dagar. Men att se så bra ut som möjligt vann över subkulturen, så jag skippade oftast pandaögonen och de mörka läppstiftet. Jag fick aldrig ögonskuggan att sitta där den skulle, och mörklila läppstift flöt ut efter skollunchen. Jag experimenterade ganska lite, jag ville mest att finnarna inte skulle synas.

Nytändning
I och med mina bröllopsförberedelser som ägde rum våren och sommaren 2008 intresserade jag mig mycket för smink, hår och naglar. Och insåg igen hur roligt det var! Jag sökte lite efter inspiration på internet, och fullständigt lamslogs av uppsjön av tutorials jag hittade på Youtube, att det fanns hela forum som bara handlade om smink, att människor laddade upp bilder på swatches och skrev recensioner. FANTASTISKT!
Det är väl uppenbart att jag lärde mig väldigt mycket av detta? Och det är så jag lär mig, fortfarande. Mest genom att kolla på tutorials, och så klart lite träning på egen hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar