22 februari 2009

Mamma bär på godsaker!

Godsaker? Ja lyssna på detta: Peach Champagne och Chocolate Cherries. Mmm... Så heter de två tongivande skuggorna i makeupen!

Mamma var hos mig fredag och lördag och innan hon åkte skulle hon såklart få se vad jag kan göra med lite makeup magic!
Jag gissar att hon är en sån som tröttnade på att sminka sig efter åttiotalet. Nu kör hon med lite flytande foundation eller färgad dagkräm, kanske en skimrande ögonskugga och mascara. Hon är rätt bra på att dutta på läppglans eller något läppstift i en terracottanyans. Hon har missat sånt som att fylla i ögonbrynen och att leka med ljusa och mörkare ögonskuggsfärger. Så här blev det när jag fick gå loss!



Det här har jag använt:
Lumene Eyemakeup Base
Pure Luxe pigment Peach Champagne
Pure Luxe pigment Chocolate Cherries
MAD pigment Whisper Copper
Fyrinnae pigment Shinkirou
Gråbrun skugga ur CS-paletten till ögonbrynen och som eyeliner
L'Oreal Volumissime 4x mascara



Peach Champagne är en svag rosa/korall basfärg med ett kraftigt ljusguldigt skimmer. Den ligger på hela rörliga ögonlocket. Välsuddat i globlinjen ligger varmbruna Chocolate Cherries och highlighter är Whisper Copper, som knappt syns. I inre ögonvrån har jag lagt lite Shinkirou för att ljusa upp och skimra loss! Blandat med ögondroppar har jag applicerat en gråbrun skugga som svag, svag eyeliner. Mer en markering än en faktisk linje. Jag ville visa att hon visst kan ha eyeliner, det handlar bara om hur man gör. Ingenting är under ögat, bara lite av den första skuggan Peach Champagne svagt insuddat. Brynen fyllde jag i med en gråbrun skugga med en platt snedskuren pensel, och det gillade morsan min! Nu ska jag ge henne köpdirektiv så hon kan fylla i dem själv.



Läpparna fick lite e.l.f Lip Shine i färgen Goddess och lite mer färg från Make Up Stores lip pencil Golden Purple.



Vi testade lite Everyday Minerals mineralfoundation, eftersom hon är nyfiken och jag älskar att visa nytt smink. Färgen Fairly Light Neutral såg bäst ut när vi testade på hennes arm, men hon är mer gyllene i ansiktet (när jag köper ett provkit till henne blir det mer gyllene färger). Lite Aussie Perk Me Up skimrande concealer under ögonen och så blev det New Car Smell rouge. Concealer och rouge också från Everyday Minerals.



Ser ni hyn? Min morsa har dels en djupt gul ton i hyn och dels reser hon mycket så hon fyller ofta på med sol. Så jäkla fint. Jag kanske ändrar färg när jag blir vuxen? Man kan hoppas.
Hon blev så fin, det tyckte både jag och hon.

Välkommen hit nästa gång du vill bli snygg, mamma!

15 kommentarer:

  1. åh vad roligt att du visar bilder på din vackra mor! sminket blev verkligen jättesnyggt och passar henne väldigt bra. kul som sagt att det inte bara är unga snärtor som vågar visa fejan!

    SvaraRadera
  2. Karin: Vad kul att du tycker det, och tack! Ska säga det till henne också :) Kan du fatta att hon är 55 år?

    SvaraRadera
  3. Vilken snygg morsa du har! Och ni är väldigt lika så den där hudtonen kanske du ärver ner, den med. :)

    SvaraRadera
  4. Mimmi: I'll be sure to tell her! Som sagt, man kan hoppas :) eller så får jag också åka till Thailand varje vinter och till olika sydeuropeiska städer några gånger i veckan :)

    SvaraRadera
  5. Vacker makeup och vacker mor. Ni är väldigt lika...

    SvaraRadera
  6. Vilken jättejättesöt mamma du har :-):-)
    ... och nej hon kan inte vara 55 jööö:-)

    Tjingeling

    SvaraRadera
  7. Sminkan: Aha, tack så mycket! ;)

    Myyzz: Visst är hon!

    SvaraRadera
  8. 55? knappast. hon ser minst tio år yngre ut. =D

    SvaraRadera
  9. Karin: Eller hur! Bra gener va? :)

    SvaraRadera
  10. jättevacker makeup och mor tillikaså. Jag är jättenyfiken på EMs mineralfoundation. Värt att prova alltså?

    SvaraRadera
  11. MissPurple: Det ska jag vidarebefordra :) Klart det är värt att prova! Beställ ett sample kit, klicka dig runt bland färgerna och beställ tre foundations, en concealer och ett rouge för bara fraktkostnaden! (Ca 45 kr)

    SvaraRadera
  12. Å vilken söt mamma du har! Hon ser väldigt ung ut... och du är lik henne!

    Om hon inte tror att hon kan ha eyeliner, visa henne hur man gör en fransmarkering, för den kan väl du? Man kan göra den med torr eller fuktad skugga också om man inte vill att det ska bli såa tydligt. Skulle bli pricken över i på henne! Du är duktig!

    SvaraRadera
  13. Vad söt hon blev! elle rja det var hon säkert innan med, så vad söt hon är! Kul att du får sminka din mamma, min mamma är mkt anti till det...

    SvaraRadera
  14. Vilken jättefin mamma! 10 år äldre än jag, hoppas jag ser lika fräsh ut vid 55. Helt klart bra gener där! :-D

    SvaraRadera
  15. Marina: Hon är fin som snus :) Tack!
    Jag funderade på fransmarkering, men sa inget om det. Hon använder aldrig pennor eller penslar så nära i ögat i vanliga fall så jag tänkte att innanför fransraden vore överkurs... Men jag har skaffat en brynskugga och snedställd pensel till henne, och sagt att hon kan dutta den längs fransarna!

    Emma P: Hon både är och blev söt :) Ja, det gladde mig också! Jag vill ju öva så mycket som det går :)

    Pixelpig: Det blir hon nog glad av att höra! Mycket av det måste var bra gener, för hon är mycket i solen och är inte supernoga med krämerna...

    SvaraRadera