29 juli 2011

Challenge 1/30 When did you start putting on makeup?

När började du sminka dig?

Första gångerna jag alls mixtrade med mammas smink var nog när jag var nio, med min granne och bästis Terés. Jag kommer ihåg att mamma hade ett knallrött läppstift som jag utan framgång försökte tona ner, och en lös ögonskugga med svampapplikator som var ljusblå och tokfrostig. Den fick man INTE få i ÖGONEN! Om jag inte minns fel så blev det nån sorts indianmålning med den.
När jag var elva tog jag ett sånt där välkomsterbjudande från Vevay, och lekte loss med paletten man fick med. Utan tvekan föddes något intresse där, för jag blev helt såld på att bläddra i Yves Rocher-utskick och rotade förgäves i badrumsskåpen för att hitta nåt att leka med (fan att morsan var en sån sminkanalfabet). I tolvårsåldern köpte jag billiga nagellack på H&M - ni minns Wet 'n Wild för 19,50? Vände på slantarna när det var rea på H&M:s egna märken FOB och Steel. På den tiden tyckte jag det verkade oerhört dramatiskt att BÅDE använda eyeliner längs med övre fransraden OCH ha kajal innanför nedre fransraden... Och när familjens reaktion på mitt senaste målade ansikte var "näää, det är för MYCKET" blev jag upprörd för att de inte förstod att det handlade om konstverket, HANTVERKET! Inte att bli så söt som möjligt.
Jag hade sminkat mig lite med mascara och ögonskugga första dagen i sjuan, sen började jag sminka mig regelbundet. Fast pyttelite!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar